LTK-HISTORIA

Klubbhistoria skrivet av Björn Hellberg, samt en
sammanfattning kring klubbens 90-årsjubileum 2011.

Tvåa i division II

Laholms TK har noterat många framgångar genom åren. 1969 blev LTK första klubblag (oavsett idrott) inom Laholms kommun som nådde division II i det nationella seriesystemet. Detta med ett lag bestående av Lars-Erik Bergman, Björn Hellberg, Anders Johansson och lagledaren Kenneth Larsson. Året därpå kom LTK genom trion Hellberg, Kjell Pehrsson och Kenneth Backhausen tvåa i division II – klubbens största seriemerit hittills.

Davis Cup-profil

Ingemar Ingvarson har LTK som moderklubb och är vår främste spelare genom tiderna. 1963 ingick han i Sveriges Davis Cup-lag ihop med Janne Lundqvist och Ulf Schmidt. Ingvarson har flera SM-tecken, start i Wimbledon m m och har representerat olika föreningar.

Flest LTK-matcher

Björn Hellberg är med 312 A-lagsuppdrag LTK:s meste seriespelare. Han vann 70 procent av singelmatcherna (119-52), hemförde Hundramannatennisen i Halmstad 1972, har tagit turneringsvinster i bl a Helsingborg, Båstad och Ängelholm och varit Laholms TK trogen rakt genom hela tävlingskarriären. På andra plats i maratontabellen ligger Bengt Lundahl (173 A-matcher: 83-70 i singel), på tredje Mats Persson (139: 51-40 i singel), på fjärde Kenneth Backhausen (135: 42-43 i singel) och på femte Lars-Åke Nilsson (118: 35-40 i singel).

DM-succéer

LTK har genom åren erövrat en rad DM-tecken i samtliga klasser. Största fullträffen kom så tidigt som 1924 då LTK belade de tre första platserna i herrsingel med Gösta Rönnberg som etta. 1966 var ett annat glansfullt DM-år för LTK – fem titlar bärgades utomhus: av K G Henrikson (veteransingel), Henrikson/Eric Tedeby (veterandubbel), Lars-Erik ”Svängsta” Larsson (juniorsingel), Anders Johansson (pojksingel) och Larsson/Johansson (juniordubbel).

Klass II-ranking

LTK har haft totalt tre spelare rankade i klass II: Ingemar Ingvarson, Lars-Erik Bergman och Björn Hellberg.

Kuriosa

Werner Göransson, Laholms IF, blev 1936 svensk mästare i tresteg på 14,58. Hans spelade också serietennis för LTK och knep KM-tecknen i herrsingel 1930 och 34.

Flest KM-guld har Björn Hellberg (58 stycken under perioden 1960-83).

I ungdoms-SM 1966 vann LTK:s Anders Johansson (sedermera världs- och europamästare i bordtennis) över Rolf Norberg som 1975 var med i Sveriges första vinnarlag i Davis Cup (ihop med Björn Borg, Ove Bengtson och Rolf Norberg).

Text: Björn Hellberg

LTK:s 90-årsjubileum

Lördagen den 21 maj 2011 firades Laholms Tennisklubbs 90-årsjubileum på Gröna Hästen i Laholm.

Programmet inleddes klockan 18 med en fördrink på restaurangens terrass med vacker utsikt över Lagan. LTK:s ordförande Håkan Bergman och Björn Hellberg hälsade alla välkomna. På gästlistan, som omfattade ett åttiotal personer, märktes celebriteter som de f d LTK-spelarna pingisvärldsmästaren Anders Johansson och Davis Cup-spelaren Ingemar Ingvarsson samt många andra av klubbens A-lagsspelare under storhetsperioderna på främst 1970- och 80-talet.

Den delikata jubileumsmiddagen bestod av laxtartar med pepparrotscréme till förrätt och parmalindad oxfilé med färskpotatis till varmrätt, och avnjöts i restaurangen. Toastmaster Hellberg bidrog till en trevlig och avspänd atmosfär genom sina många tennisminnen med LTK-anknytning och i det allmänna middagssorlet pratades LTK-dåtid, -nutid och –framtid mellan yngre och lite äldre LTK-are.

Under middagen uppvaktades klubben med tal av bl a Söndrums TK, Laholms kommun, Laholms BTK, Svensk Tennis Syd och Svenska Tennisförbundet. Kenneth Larsson, som nyligen lämnade klubbens styrelse efter ca 40 år, förärades med Svensk Tennis Syds förtjänsttecken och mottog även, tillsammans med Tomas Svensson och Stig Borggren, Laholms TK:s standar.

Mr Eko svarade för underhållning i form av sång, musik och imitationer och spelade även till dansen som avslutade den trevliga och lyckade jubileumsfesten.

Text: Mats Carlsson och Marcus Carlsson.

Alla bilder från vårt 90-årsjubileum hittar du här.