ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Laholms Tennisklubbs ordförande Peter Larsson har ordet.

Vi är redo att ta oss an en spännande framtid.

Tennis för alla, hela livet, i Laholm!

En stor utmaning för föreningar efter pandemin är att få människor ut på våra idrottsplatser igen. Det är som att en helt ny värld skapats på väldigt kort tid, där vi varit nödgade att bli mer digitala. Om vi bortser från att man också digitalt kan spela tennis ser jag det som vår absolut största utmaning de kommande åren att förena de nya, extremt snabba, förändringarna som sker i samhället med att låta vår klubb följa med och vara relevant i sin samtid.

Tennisintresset generellt har utmanats av lite för få svenska spelare på ATP- och WTA-touren, samt av padel-boomen. Inget är längre gratis som det var på 70-, 80-, 90- och 00-talet. Vi måste, och ska, hitta nya vägar.

Vad är då bättre än att försöka föregå som ett gott exempel på att det går att börja spela på äldre dagar – trots att tennis är en till synes ganska svårt sport. Jag har alltid idrottat och tyckt om att springa och styrketräna, men glömmer aldrig den dagen jag tog mod til mig och anmälde mig till en av våra tenniskurser i augusti 2016. Visst har jag spelat lite på skoj förut, men att nu komma in och organiserat få spela med grymt trevliga kamrater, riktigt härliga och bra tränare och känna vinden i håret och fåglarna sjunga – det blir inte mycket bättre än så. Tennis är för alla åldrar och för alla nivåer. Friheten med att kunna vara ute, god kamratskap och utmaningar oavsett nivå, både fysiskt och mentalt, gjorde att jag ville ta steget vidare och kunna påverka på riktigt. Det kan jag nu när jag är ordförande i denna fantastiska lilla klubb som är mer än 100 år gammal. Bara det!

Att kunna ta Laholms Tennisklubb in i 2030, och göra verklighet av vår vision ”Laholms TK ska vara klubben för alla som vill ha kul med sin tennis genom hela livet”, ser jag verkligen fram emot. Visionen är det som gör att jag varje dag brinner för att göra vår klubb lite mer inkännande, lite mer välkomnande, lite mer förutsägbar samt vara klubben för alla Laholmare och våra gäster från hela landet. Så du som läser detta, oavsett om du spelat tennis eller inte, om du är gammal, ung eller mitt i mellan eller oavsett vilket språk du talar så hälsar vi just dig varmt välkommen till vår klubb! Glöm inte att botanisera bland vårt kursutbud eller bara boka en bana.

Om du har några synpunkter eller bara vill snacka tennis – och då allra helst Davis Cup-finalen 1984 på gruset i Scandinavium – så blir jag glad om du hör av dig.

En stabil tvåhansbackhandshälsning,

Peter Larsson