VÅRT KURSUTBUD

Här är en kort beskrivning av LTK:s kursutbud.

Laholms Tennisklubb erbjuder träning året runt där alla är välkomna. Under hösten och vårens inomhusträning håller vi till i Laholm, Mellbystrand och Söndrum. Under utomhussäsongen erbjuder vi Maj-juniträning, Sommartennis och Augusti-septemberträning på våra fina grusbanor vid Stadsparken i Laholm. Vi erbjuder ett brett utbud av kurser och anpassar vår träning efter främst nivå, och även ålder. Här är en kort beskrivning av LTK:s kursutbud.

MINI (4-7 år) Röd boll

Barnen spelar med en mjukare och långsammare boll med 25 % gas, samtidigt som de får lära sig rörelsemönster och motoriska färdigheter som krävs i tennis. Träningen består av mycket tennislek för att leka fram tennisens grunder på ett roligt sätt.

MIDI (7-9 år) Orange boll

Vi fortsätter att leka tennis och börjar förbereda barnen för spel på en ordinarie stor tennisbana. MIDI-bollen är 50 % långsammare än en vanlig tennisboll. Träningen blir mer teknikinriktad med mycket fokus på tennisens grundslag: forehand, backhand, volley, smash och serve. Vi börjar också lära räknesätt och regler på ett lättsamt och roligt sätt.

MAXI (9-12 år) Grön boll

Nu tränar vi med MAXI-boll som har 75 % gas och är ett träningskoncept för spelare i åldrarna 9–12 år anpassat till spelarnas fysiska förutsättningar och spelnivå. Vi fortsätter att jobba med slagteknik och taktiska basfärdigheter. Vi har olika grupper för nybörjaren och den som tränat tennis några år. För de som önskar erbjuds Matchspel med serve och riktiga matchregler för MAXI-tennis.

UNGDOM (12-18 år) Grön och Gul boll

Grupperna fokuserar på de tekniska principerna i slag och rörelse, de taktiska momenten i spelet samt att lära sig att behärska matchspelet. Vi erbjuder träning i nybörjargrupper och i grupper för de mer erfarna och som vill satsa lite hårdare. Stort fokus på tennis som motionsform och att tennis ska vara roligt, vi använder 75 % MAXI-boll och vanlig tennisboll (fullgasboll)

VUXEN Grön och Gul boll

Tennis är en av de bästa idrotterna som man kan spela hela livet och det är aldrig för sent att börja. Vi erbjuder träning allt ifrån nybörjare till erfarna spelare. Vi delar upp grupper efter nivå och intresse så att det ska passa alla. Ni har också möjlighet att nyttja ert friskvårdsbidrag hos oss. Vi använder främst gul boll, även MAXI-boll för nybörjare.

Klicka här för att se våra aktuella kurser: ANMÄLAN