VÅRA PROJEKT

Här kan du läsa mer om alla de projekt som
klubben driver eller är delaktig i.

Laholms Tennisklubb ingår i flera olika projekt året runt…

… såsom Sportsommar, Ung i Laholm, Friskvårdsprojekt, Prova-på-tennis samt tennis för skolor och fritidshem. Samarbetspartners är bland andra Laholms kommun, Hallands Idrottsförbund och SISU. LTK arrangerar även Tennisens dag i samband med Nationaldagsfirandet i Stadsparken. Nedan kan du läsa mer om de olika projekten.

Skoltennis

Sedan flera år tillbaka bjuder LTK in skolor och fritidshem att prova på tennis. Barn och ungdomar från lågstadiet till gymnasiet har under åren fått prova tennis under skoltid och flera har sedan börjat träna i klubben.

Skolor som bjuds in är bland andra Blåkullaskolan, Parkskolan, Glänningeskolan, Mellbystrandsskolan, Lagaholmsskolan och Osbecksgymnasiet.

Sportsommar

Laholms TK medverkar i projektet Sportsommar som genomförs av Hallands Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna i samverkan med Laholms kommun. Sportsommar är ett uppskattat sommarcamp som pågår under fem aktiva och roliga dagar för barn i årskurs 3-6 (9-12 år). Under veckan får barnen fritt prova på en mängd olika idrotter. LTK har under de senaste tre åren varit med och arrangerat tennisträning för deltagarna.

På campen delas de deltagande barnen in i grupper som leds av ungdomsledare. Dessa ledare är rekryterade via projektet Framtidens Ledare. Ungdomarna är i gymnasieåldern och har inför Sportsommar utbildats i bland annat barn- och ungdomsledarskap. Under Sportsommarveckorna får de praktisera sitt ledarskap. Utöver dessa ledare håller även LTK:s tränare i tennispassen.

Ung Sommar

Ung Sommar drivs av Fritidsenheten på Laholms kommun. Under tio veckor arrangeras en mängd gratisaktiviteter och evenemang som riktar sig till sommarlediga barn och ungdomar i kommunen.

Under två av veckorna är LTK med och erbjuder gratis tennisspel för barn i åldern 6-11 år och ungdomar i åldern 12-20 år.

Friskvårdsprojekt

LTK:s samarbetspartners i detta projekt är Friskvårdsgruppen, Laholms kommun, Region Halland och Laholmsnämnden. Friskvårdsprojektet riktar sig till unga i åldern 10-18 år med behov av särskilt stöd. Målet är att de barn och ungdomar som har störst problematik med skola, vikt/hälsa, ensamhet eller som har det socialt jobbigt ska inkluderas i föreningslivet för att hitta fysisk aktivitet som passar och är rolig. För de ungdomar som uttryckt önskemål om att spela tennis har LTK på ett lekfullt sätt introducerat sporten för dem med hjälp av våra tränare. Syftet är alltså att få dessa barn och ungdomar att öka sin fysiska aktivitet och hitta aktiviteter som på lång sikt kan ge en hälsosam livsstil. Tennisen möjliggör att låta unga i en svår situation få möjligheter att träffa nya vänner i samma situation. Aktiviteterna är gratis för deltagarna.

Tennisens dag

Den 6 juni anordnar LTK traditionsenligt Tennisens dag i samband med nationaldagsfirandet i Stadsparken.

Under denna dag bjuder LTK in alla till att provspela tennis gratis på grusbanorna. Under fyra timmar är det extra hög aktivitet på banorna med besökare i alla åldrar, från 2 år till vuxna. Totalt var cirka 80 personer igång och spelade under förra årets Tennisens dag.

LTK har tränare på plats och det anordnas både spel över minitennisnät samt på fullstor bana. Dessutom bjuds alla besökare på kaffe, saft och kaka. Ett mycket uppskattat och roligt arrangemang med stor aktivitet både på och utanför banorna!

Prova-på-tennis

Under maj månad samt under skolloven bjuder LTK in till kostnadsfri prova-på-tennis för barn, ungdomar och vuxna. Klubben har tennisrack att låna ut.

Håll utkik på vår hemsida för datum för prova-på-tennis. Alla är välkomna!